Sorgulamaya Dayalı Aktif Öğrenme - Düşünmeyi Öğreten Müfredat (PYP)

Bugün uygulanan şekliyle eğitim, özellikle ilkokul eğitimi, öğrencilerin kendisine sunulan bilgileri ezberleyip, öğretmenin istediği şekil ve zamanda öğretmene tekrar etmesidir. Çok genel bir benzetmeyle bilgisayar hafızası olması beklenen çocuklar, bu beklentiye cevap veremeyince de etiketlenip sistem dışında kalmaktadırlar. Sınavlar eğitimin hedefi olarak algılanmakta ve bir amaç olmaktadır.
Sorgulamaya dayalı öğrenme sisteminde, öğrenciler öğretmeni bilgi dağarcıklarını geliştirmek için bir kaynak olarak kullanırlar. Öğrenilecek konular müfredat programı doğrultusunda belirlenirken, yani bilgi önemini korurken; öğrencilerin konulara ilgi, beceri ve var olan bilgileri doğrultusunda yaklaşmaları sağlanır. Bilgi, öğretmenin kendi öğrenme sistemi ile yapılandırılmış halinden çıkarılıp ortaya konur; öğrenciler kendi öğrenme sistemleri ile bilgiyi yapılandırıp öğrenirler.Öğrenci pasif alıcı konumundan çıkarılır; soru soran, araştıran ve sorun çözen bir birey olur.
Bilgi, öğrenilmesi gereken birbirinden kopuk parçalar olmak yerine, hayatla ve günlük yaşamla ve birbiriyle bağlantılıdır. Tüm dersler, branşlarda dahil olmak üzere aynı konuyu birbiriyle bağlantılı olarak işlerler. Ders kitaplarına ve alıştırmalara bağlılık yerine güncel kaynaklar ve çok amaçlı materyal kullanımı vardır.
Öğretmen ve öğrenciler, öğrenme ve ölçmenin kararlarını ortak alırlar. Öğretmen kendi uygulamaları üzerine düşünen, kendini yenileyen ve hala öğrenen bir bireydir. Kişisel deneyimlerini kullanarak, daha iyi öğrenme ortamları için yeni teknikler ve stratejiler dener. Mutlak otorite ve her şeyi bilen kişi olmak yerine, öğrenmek için uygun ortam yaratmakla yükümlü bir kolaylaştırıcıdır.
Ölçme, öğrenmeden bağımsız ve yalnız öğretmene tanınan bir imtiyaz değildir. Tek bir ölçme tekniği, örneğin testler, yerine çeşitli ölçme teknikleri kullanılır. Öğrenciler kendi öğrenmelerinin ölçümünde etkilidir.
Eğitimin hedefi, ezberlenen bilgiyi doğru cevap olarak öğretmene tekrarlayan çocuk yerine nasıl öğreneceğini ve düşünmeyi bilen bireyler yetiştirmektir. En genel tanımlamayla öğretim, bir üst düzeydeki ders veya sınıf için veya sınavlar için değil, 21. yüzyılda yaşamak ve çalışmak için yeterli olmayı hedeflemelidir.
Sorgulamaya dayalı öğrenme sisteminde, öğrenciler öğretmeni bilgi dağarcıklarını geliştirmek için bir kaynak olarak kullanırlar. Öğrenilecek konular müfredat programı doğrultusunda belirlenirken, yani bilgi önemini korurken; öğrencilerin konulara ilgi, beceri ve var olan bilgileri doğrultusunda yaklaşmaları sağlanır. Bilgi, öğretmenin kendi öğrenme sistemi ile yapılandırılmış halinden çıkarılıp ortaya konur; öğrenciler kendi öğrenme sistemleri ile bilgiyi yapılandırıp öğrenirler.Öğrenci pasif alıcı konumundan çıkarılır; soru soran, araştıran ve sorun çözen bir birey olur.
Bilgi, öğrenilmesi gereken birbirinden kopuk parçalar olmak yerine, hayatla ve günlük yaşamla ve birbiriyle bağlantılıdır. Tüm dersler, branşlarda dahil olmak üzere aynı konuyu birbiriyle bağlantılı olarak işlerler. Ders kitaplarına ve alıştırmalara bağlılık yerine güncel kaynaklar ve çok amaçlı materyal kullanımı vardır.
Öğretmen ve öğrenciler, öğrenme ve ölçmenin kararlarını ortak alırlar. Öğretmen kendi uygulamaları üzerine düşünen, kendini yenileyen ve hala öğrenen bir bireydir. Kişisel deneyimlerini kullanarak, daha iyi öğrenme ortamları için yeni teknikler ve stratejiler dener. Mutlak otorite ve her şeyi bilen kişi olmak yerine, öğrenmek için uygun ortam yaratmakla yükümlü bir kolaylaştırıcıdır.
Ölçme, öğrenmeden bağımsız ve yalnız öğretmene tanınan bir imtiyaz değildir. Tek bir ölçme tekniği, örneğin testler, yerine çeşitli ölçme teknikleri kullanılır. Öğrenciler kendi öğrenmelerinin ölçümünde etkilidir.
Eğitimin hedefi, ezberlenen bilgiyi doğru cevap olarak öğretmene tekrarlayan çocuk yerine nasıl öğreneceğini ve düşünmeyi bilen bireyler yetiştirmektir. En genel tanımlamayla öğretim, bir üst düzeydeki ders veya sınıf için veya sınavlar için değil, 21. yüzyılda yaşamak ve çalışmak için yeterli olmayı hedeflemelidir.
Eğitimin içeriği
Uzun
döneme yayılmış bir eğitim ve süpervizyon çalışması gereklidir.
Çalışmanın işleyişinin şöyle olması önerilir:
1. Öğretmenlerin bu konuda bilgilendirilmelerini sağlayan bir tanıtım konuşması ile başlanır.
2. Öğretmenlerin böyle bir sistemle çalışmaları için gereksinimlerinin neler olduğu belirlenir.
3. Beş günlük yoğun bir eğitim çalışması ile programın felsefesi, temel öğeleri, ders planlarının buna göre hazırlanması için baz oluşturulur. Öğretmenlerin en az bir örnek plan hazırlamaları sağlanır.
4. Bir dönem boyunca, öğretmenlerle haftada bir toplanılarak çalışmaların nasıl hayata geçirildiği tartışılır. Öğretmenlere karşılaştıkları sorunlarla baş edebilmeleri için, planlar üzerinden bireysel süpervizyon verilir.
5. İkinci dönem boyunca, birinci dönem de yapılan süpervizyon çalışmalarına devam edilir.
6. Dönem sonu değerlendirme toplantısı ile, bunu izleyen çalışmanın içeriği belirlenir.
7. İkinci yılın başında yapılan beş günlük yoğun çalışma, ölçme-değerlendirme teknikleri üzerinde yoğunlaşır.
8. Bunu izleyen iki dönem boyunca, önce ölçme değerlendirmenin sınıfa aktarılması, daha sonra ise tüm programın işleyişine dönük süpervizyon verilir.
Tüm eğitim programı süresince, öğretmenlerin inanç ve değerleri, iletişim becerileri, kendilerinin ve öğrencilerin öğrenme biçimlerini tanımaları ve farklı gruplama yöntemleri ile öğretme teknikleri üzerinde çalışma grupları düzenlenerek eğitim desteklenir. Kadroya yeni katılan öğretmenler için, diğer öğretmenlerin seviyesine ulaşmalarını amaçlayan ek eğitim programı sunulur.
Çalışmanın işleyişinin şöyle olması önerilir:
1. Öğretmenlerin bu konuda bilgilendirilmelerini sağlayan bir tanıtım konuşması ile başlanır.
2. Öğretmenlerin böyle bir sistemle çalışmaları için gereksinimlerinin neler olduğu belirlenir.
3. Beş günlük yoğun bir eğitim çalışması ile programın felsefesi, temel öğeleri, ders planlarının buna göre hazırlanması için baz oluşturulur. Öğretmenlerin en az bir örnek plan hazırlamaları sağlanır.
4. Bir dönem boyunca, öğretmenlerle haftada bir toplanılarak çalışmaların nasıl hayata geçirildiği tartışılır. Öğretmenlere karşılaştıkları sorunlarla baş edebilmeleri için, planlar üzerinden bireysel süpervizyon verilir.
5. İkinci dönem boyunca, birinci dönem de yapılan süpervizyon çalışmalarına devam edilir.
6. Dönem sonu değerlendirme toplantısı ile, bunu izleyen çalışmanın içeriği belirlenir.
7. İkinci yılın başında yapılan beş günlük yoğun çalışma, ölçme-değerlendirme teknikleri üzerinde yoğunlaşır.
8. Bunu izleyen iki dönem boyunca, önce ölçme değerlendirmenin sınıfa aktarılması, daha sonra ise tüm programın işleyişine dönük süpervizyon verilir.
Tüm eğitim programı süresince, öğretmenlerin inanç ve değerleri, iletişim becerileri, kendilerinin ve öğrencilerin öğrenme biçimlerini tanımaları ve farklı gruplama yöntemleri ile öğretme teknikleri üzerinde çalışma grupları düzenlenerek eğitim desteklenir. Kadroya yeni katılan öğretmenler için, diğer öğretmenlerin seviyesine ulaşmalarını amaçlayan ek eğitim programı sunulur.
Sorgulama nedir?

Hedefler:
Konunun içeriği nihai öğretim amacımız olmayıp, daha derin bir anlama için aracımızdır. Bu bağlamda sorgulayarak öğrenmenin amacı:
- Öğretmenler sorgulamanın sadece soru sormaktan oluşmayıp, belirli tekniklerle yapılan bir öğrenme aracı olduğunu anlayacaklar
- Öğretmenlerin aşağıda sözü edilen prensipler doğrultusunda ders işlemenin ne demek olduğunu anlayacaklar.
- Öğretmenlerin aşağıda sözü edilen prensipler doğrultusunda ders planlamayı öğrenecekler
Konunun içeriği nihai öğretim amacımız olmayıp, daha derin bir anlama için aracımızdır. Bu bağlamda sorgulayarak öğrenmenin amacı:
- Yeni bilgi yaratmalarını, anlamlar oluşturmalarını sağlamak
- Önemli fikirleri keşfetmelerini sağlamak
- Öğrencilerin bakış açılarını oluşturmalarını sağlamak
- Öğrencilerin soru sormalarını sağlamak
- Öğrencilerin anlamlı bağlar kurmalarını sağlamak
- Öğrencileri öğrenme topluluğunun içine çekmek
- Öğrencilerin öğrenme/öğretmeyle ilgili öz değerlendirme yapmalarını sağlamak
- Var olan bilgileri ve kör noktaları saptamalarını sağlamak ve bunları çökertmek
- Yaratıcılığı geliştirmek
- Sorgulamanın sürekli olduğu bir ortam yaratmaktır.
Sorgulamaya dayalı öğrenme programında ölçme değerlendirme

Hedefler:
- Sorgulamaya dayalı öğrenmenin (PYP) ölçme ve değerlendirme sistemini nasıl değiştireceğini anlamaları
- Öğretmenlerin, öğrencilerin performansları hakkında bilgi toplama ve değerlendirmelerini sağlamak
- Alternatif ölçme ve değerlendirmelerin, ders işleyişi sırasında uygulanmasını sağlamak
- Öğretmenin, öğrencilerin kendi öğrenme biçimi doğrulusunda öğrendiğini göstermesini yansıtan alternatif ölçme değerlendirme araçlarını geliştirmesini ve kullanmasını sağlamak.
- Öğretmenin, öğrencinin kendini değerlendirmesini öğretmesi.
- Portfolyo sistemi içersinde sınıf öğretmeni ve tüm branşların ortak çalışmasını sağlamak
Sorgulama dayalı öğrenme programında sınıf içi iletişim
Hedefler:
Eğitim sonunda öğretmenlerin aşağıdaki alanlarda beceri kazanmaları hedeflenmektedir;
Bir Sorgulamaya Dayalı Öğrenme sınıfında:
Eğitim sonunda öğretmenlerin aşağıdaki alanlarda beceri kazanmaları hedeflenmektedir;
Bir Sorgulamaya Dayalı Öğrenme sınıfında:
- Öğretmen ve öğrenci arasındaki iletişimde çıkan sorunları tespit etmeleri,
- Öğrencilerin düşünmelerini etkileyen sorunları dinlemede Etkin Dinleme tekniklerini kullanmaları,
- Öğrenciye sorgulama süreci ile ilgili geri bildirim verirken, suçlayıcı ve eleştirel olmayan Ben Dili tekniğini kullanmaları,
- Çatışma çözüm yöntemlerini uygulamaları,
- Öğrencilerin sorgulamalarını kolaylaştıracak kışkırtıcı soru sormaları.